Blog Detail

Amikor hiányzik a D-vitamin ….

ahimszajóga 2014 június 18 0 comments 0

A D-vitamin valójában nem is vitamin, hanem egy hormonszerű előanyag, amely hozzájárul az aktív D-hormon termelődéséhez a szervezetben. A D-vitamin elsődleges forrása a bőrt érő napsugárzás, annak is UV-B spektruma (ezért nem alkalmas a döntően UV-A sugarakat tartalmazó szolárium a D-vitamin pótlására). Mivel azonban itthon késő ősztől kora tavaszig a napsugárzás nem elegendő a szükséges mennyiségű D-vitamin termelődéséhez, hiányállapot lép fel, ami számos betegség kockázatát növeli.

Melyek ezek a betegségek?

  • A D-vitamin-hiány csontvesztéshez, csontritkuláshoz vezet, súlyos hiány esetén pedig csontlágyulás is felléphet. D-vitamin-hiányosoknál megnő a csonttörések kockázata, a csontritkulásra szedett készítmények hatásossága csökken.

  • Az autoimmun betegségek közül az alacsony D-vitamin-szint növeli a reumás ízületi gyulladások, az inzulinfüggő cukorbetegség és a sclerosis multiplex kialakulásának esélyét.

  • A kutatások szerint a D-vitamin hiánya hozzájárul a szívelégtelenség kialakulásához, súlyosbodásához, megnöveli a magas vérnyomás és az érelmeszesedés kockázatát.

  • Vesebetegségek esetén a D-vitamin-hiány kockázata fokozott, ezért a megfelelő D-vitamin-pótlás kiemelt jelentőségű.

  • Emlőrák és vastagbéldaganatok kialakulása és lefolyása szempontjából a D-vitamin-hiány bizonyítottan rizikótényező.

  • A D-vitamin-hiány nagy valószínűséggel kedvezőtlenül befolyásolja a teherbe esést.

  • A policisztás ovárium szindróma esetén a D-vitamin-szint normalizálása feltétlenül javasolt.

  • Magzati és csecsemő-, illetve kisgyerekkori D-vitamin-hiányban az 1-es típusú cukorbetegség kockázata fokozódik.

  • Felnőttkorban a D-vitamin-hiány növeli a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát.

  • A máj- és epeúti betegségek fokozzák a D-vitamin-hiány kockázatát.

 DSCF0585.JPG

D-vitamin Fotó: ahimszajoga.hu

Szakmai társaságok által megfogalmazott állásfoglalás szerint 1500-2000 nemzetközi egység bevitele javasolt – táplálékkiegészítő formájában – a felnőtt embernek a téli hónapokban. Túlsúlyosak esetében ez az érték még magasabb, akár 3-4000 egység D-vitamin is indokolt lehet.

Mivel magzati korban a D-vitamin-ellátottság az anya vitaminszintjével arányos, a várandósság alatt különösen fontos a megfelelő pótlása. Az ideális D-vitamin-szint fenntartásához legalább napi 2000 egységnyi vitamin bevitele szükséges.

Itthon szinte mindenki D-vitamin-hiányos. Melyek a D-vitamin pótlásának lehetőségei?

A hagyományos magyar konyhát követők maximum 80 egységnyi D-vitamint fogyasztanak naponta. A vitamin nagy mennyiségben található meg a tengeri halakban, a csukamájolajban, kis mennyiségben pedig a tojásban, májban fordul elő. Kapható már D-vitaminnal dúsított joghurt is, illetve többféle táplálékkiegészítő, amelyhez recept nélkül is hozzá lehet jutni. Nagy dózisú D-vitamin-készítmények viszont csak receptre válthatók ki. Míg a D-vitamin-hiány megelőzése mindenkinek a saját felelőssége, a kialakult hiánybetegség kezelése már az orvos dolga.

Leave your thought

Kategória