Blog Detail

A jóga tanácsai böjttel kapcsolatban

ahimszajóga 2016 október 14 0 comments 0

JÓGA ÉS BÖJT

A jóga ajánlja az egyszerű koplalást, vagy böjtöt, amikor pihentetjük emésztőszerveinket. A szervezetnek ilyenkor ideje van a “nagytakarításra”, méregtelenítésre.

Bár sok nyugati tanítás szerint (kereszténység) már a jóga természetes étrendje is, ami laktovegetárius étrend (hús és tojás nélküli, tejterméket és növényi táplálékot fogyasztó diéta) böjtnek számít. Ez számunkra a kiindulási alap, amit mi nem böjtnek tartunk, hanem az ember természetes táplálkozásának.

Egynapos böjt  (a szilárd ételek teljes elhagyása) mozgósítja a szervezetet, bár aki első ízben végzi, ne lepődjön meg, ha az elindult méregtelenítési folyamatra szervezete ellenreakcióval válaszol, ami pl. fejfájásban, vagy egyéb tünetekben nyilvánul meg. Ha már megszoktuk a 24 órás koplalást, akkor rendszeressé tehetjük, és rászokhatunk a heti egynapos böjtökre.

A böjtnek tehát sok válfaja van, a rövid böjt a heti egyszeri 32 vagy legalább 24 órás koplalás. A hetente egyszeri böjtöt minden szellemi hagyomány ismer. A jógik kedden vagy csütörtökön, a keresztények pénteken szoktak böjtölni. A böjt előestéjén ajánlott elvégezni a dzsala básztit (vastagbéltisztitás).

A nap folyamán legalább 2-3 liter folyadékot vegyünk magunkhoz, igyunk friss vagy langyos (télen meleg) vizet (legjobb a forrás. illetve szűrt víz), de ha egészségi állapotunk megkívánja, fogyasszunk gyógyteát vagy vízben áztatott friss gyógynövényből nyert kivonatot. Ne igyunk viszont fekete kávét, teát, alkoholtartalmú italokat és tejet

Kezdetben csak hetente egyszer tartsunk böjtöt, hosszabb ideig csak abban az esetben, ha szakemberrel tudtunk konzultálni, vagy legalább megfelelő szakirodalom áll rendelkezésünkre. A rendszeres böjt regeneráló és tisztító hatással van a szervezetre, és ha el tudtuk kerülni, hogy elménkben ételről, főzésről álmodozzunk, vagy eme ábrákkal állandó harcot folytassunk, úgy szellemileg is frissítőleg hat.

 

A böjt ellenjavasolt cukorbetegeknél, pajzsmirigytúltengésnél és gyomor-, illetve nyombélfekély esetében. A hosszabb böjt időtartama lehet egy hétvége, 3 nap, 5 nap, 7 nap. 10 nap, 14 nap, 21 nap vagy 42 nap. A 70 napos böjt viszont már a határ, amit a szervezet még el bír viselni. A hosszú (több mint 7 napos) böjtnél elengedhetetlen, hogy pontos útmutatásokkal rendelkezzünk a fel- és lefutó étkezési időszakokat, valamint az egész böjtölési időszak életvitelét illetően

A böjtök sok típusából a legkönnyebb a monodiéta (csak párolt zöld levelek vagy csak főtt gabonaneműek fogyasztása). Itt is nagyon fontos a napi 2-3 liter folyadék és a rendszeres mozgás.

Igényesebb böjtök közé tartozik a Breuss kúra, ahol gyökeres zöldségleveket (előírt összetételű keverék!) és gyógyteákat fogyasztunk. A hosszabb böjt erősen mozgósítja a szervezet védekező rendszerét és igen sok krónikus megbetegedés esetében gyógyhatású (pl. a bőrbetegségeknél és ráknál).

A Breuss kúra egyszerűbb változatai a manapság léböjt kúra néven ismert eljárások, amelyeknél lehetőség van nyers zöldség és gyümölcs levek fogyasztására egymástól elkülönülve. Ezek a levek lehetővé teszik a lelkileg meghatározó ízélmény megtartását a böjt alatt és tele vannak nyomelemmel és vitaminnal, amelyek segítik a méreganyagok kiválasztását és kiürítését a szervezetből.

A böjtölés alatt fontos a méreganyagok kivezetése a szervezetből, azaz izzadás, mozgás, beöntések és a teljes emésztőcsatorna átmosása, ami a jógában ismert eljárás a lagú sankapraksalan, bázikus fürdők és a légzőgyakorlatok végzése.

A böjt talán legnehezebb része az étkezésre való visszaállás. Bármilyen hosszú böjtből való visszatérésnél a legjobb a reszelt nyers sárgarépa friss citrommal, mézzel és ánizzsal keverve (ez terheli meg a legkevésbé az emésztést, hamar emésztődik és felszívódik és rengeteg vitaminnal azonnal táplálják a szervezetet).

Ha felkészültségünk és eltökéltségünk megfelelő, úgy testileg, mind lelkileg frissek leszünk és nagyon jól tudjuk végezni majd az igényesebb légző-, valamint meditációs gyakorlatainkat is. A böjtök hatására izületeink kitisztulnak, hajlékonyabbak, rugalmasabbak leszünk. Akaraterőnk megnő, lelkileg erősebbé válunk, nő önbecsülésünk, és jobban értékeljük magunkat. Hiszen ha egy ilyen igényes és nehéz folyamatot sikerült végigvinnünk, akkor az élet nehézségein is könnyebben túltesszük magunkat és könnyebben találunk megoldást a felmerülő problémákra.

Leave your thought

Kategória